Door: Hans de Zwart
Het blijft een uitdaging om ervoor te zorgen dat Bits of Freedom net
zo snel verandert als haar techno-politieke omgeving. De doelstelling
van Bits of Freedom blijft in ieder geval ongewijzigd: we verdedigen
en bevorderen digitale burgerrechten en richten ons daarbij in het
bijzonder op communicatievrijheid en privacy. Daarbij verdelen we ons
werk in de volgende thema's:
-
Onze privécommunicatie blijft privé — Als we online privé met elkaar
willen communiceren dan moet dat zonder veel moeite kunnen.
Privécommunicatie, zonder controle of inmenging van buitenaf, hoort
de standaard te zijn. Eventuele inbreuken moeten expliciet en
transparant zijn.
-
We hebben een gepaste regie over onze data en over ons profiel — We
hebben de regie over onze data en over hoe die gebruikt mag worden.
We kunnen anoniem kennis vergaren en delen, en kunnen onze eigen
digitale identiteit vormgeven.
-
We zijn baas over onze eigen apparaten — We moeten onze apparaten
kunnen vertrouwen. Dat betekent dat ze niets doen wat we niet willen
en niets doen zonder dat we het door kunnen hebben.
-
Er is een internet commons met toegang voor iedereen — Het internet
is als 'commons' van iedereen en van iedereen in gelijke mate. Het
is een publieke ruimte waar vrije expressie en kennis delen mogelijk
moet zijn. Het recht op toegang kan niet zomaar worden afgepakt.
In 2017 gaan we door op de ingeslagen weg, met een aantal wijzigingen
in focus:
-
We willen heel expliciet op zoek gaan naar een breder publiek. Naast
de 'professionals' en de betrokken cirkel van mensen die we op dit
moment bedienen met ons blog, willen we proberen om de potentieel
geïnteresseerde beter aan te spreken. Onze website en nieuwsbrieven
zijn daar belangrijke middelen voor. Deze worden allebei compleet
vernieuwd in 2017, inclusief een nieuwe huisstijl.
-
We gaan vaker én scherper campagne voeren. In 2017 nemen we een
campaigner aan die rondom onze dossiers campagne voert, de vertaling
maakt van onze beleidsdoelstellingen naar een activerende boodschap
en die ervoor zorgt dat we slimme donateurscampagnes draaien om zo
onze financiële doelstellingen te halen.
-
We willen naast juridisch en technisch onderzoek ook journalistiek
onderzoek gaan doen. Daarbij is de manier waarop bijvoorbeeld de
Noorse consumentenbond dit heeft gedaan of Radar dat doet het model:
onderzoek dat de gemiddelde internetter raakt, waarmee
media-aandacht gegenereerd wordt en waarmee we beleid kunnen
beïnvloeden.
-
Naast lobbyen, campagne voeren en het doen van onderzoek voegen we
een nieuw middel toe aan onze gereedschapskist: we gaan rechtszaken
voeren. Er wordt steeds vaker beleid gemaakt dat niet strookt met
mensenrechten, er komt financiële steun vrij voor 'strategic
litigation' en er worden zaken gewonnen (in Nederland en in Europa):
de tijd is dus rijp. Voor ons is het belangrijk dat we met zo min
mogelijk risico procederen en dat de zaken die we gaan doen
rechtstreeks bijdragen aan onze doelstellingen (en dus daadwerkelijk
strategisch zijn).
-
Het experiment met Bits of Groningen smaakt naar meer. De komende
periode willen we vrijwilligers zelfstandig en op een structurele
manier lokaal activiteiten laten organiseren.
-
We hebben de ambitie om onze internationale rol te versterken. Dat
betekent dat we op een aantal Europese dossiers (zoals
versleuteling, ePrivacy of auteursrechten) het voortouw nemen en de
andere EDRi-leden coördineren, we expliciet investeren in het
versterken van het Europese netwerk en we de toegankelijkheid van
ons werk vergroten voor een Engelstalig publiek. Dit is bijvoorbeeld
ons eerste jaarverslag dat ook integraal in het Engels beschikbaar
is.
-
Qua financiën gaan we een aantal uitdagende jaren tegemoet. Het ziet
ernaar uit dat het aandeel van de steun vanuit fondsen af zal nemen
(ze vinden ons volwassen genoeg om op eigen benen te staan). Om de
huidige personele bezetting te behouden zullen we een trendbreuk in
de groei van het aantal individuele donateurs moeten forceren. Door
de komende jaren 750 nieuwe vaste donateurs per jaar te werven
willen we van € 209K (32% van onze inkomsten) in 2017, groeien naar
€ 425K (62%) in 2021. Daarvoor gaan we het werven van donateurs
structureel verankeren in alle activiteiten van Bits of Freedom.
Voor het team en voor mij zijn er dus ook in 2017 ruim voldoende
ambities om ons met volle kracht in te zetten voor jouw
internetvrijheid.
By: Hans de Zwart
It is always a challenge to ensure that Bits of Freedom changes as
rapidly as its techno-political surroundings. The objective of Bits of
Freedom, however, remains unchanged: we defend and promote digital
civil rights with a particular focus on freedom of communication and
privacy. In doing so, we divide our work into the following themes:
-
Our private communication remains private — if we want to
communicate online with each other in private, this should be
possible without too much effort. Private communication, without
control or external interference, should be the norm. Any
infringements must be explicit and transparent.
-
We have appropriate control of our data and our profile — we have
control over our data and how this may be used. We can gather and
share knowledge anonymously and can shape our own digital identity.
-
We govern our own devices — we need to be able to trust our devices.
This means that they do not do anything we don’t want them to do and
do nothing that we are not aware of.
-
There is an internet commons with access for everybody — As a
commons, the internet belongs to everyone in equal measure. It is a
public space where free expression and sharing knowledge must be
possible. The right to access may not simply be taken away.
In 2017, we will continue on the same path, with a number of changes
in focus:
-
We want to explicitly go in search of a broader audience. Besides
the professionals and the involved circle of people we currently
serve with our blog, we want to try and appeal more to those who are
potentially interested. Our website and newsletters are important
resources to achieve this objective. Both will be renewed in 2017,
including a completely revamped house style.
-
Our campaigning will be more frequent and more focused. In 2017, we
will take on a campaigner who will campaign around our cases,
translate our policy objectives into an activating message and who
will make sure that we run smart donor campaigns in order to attain
our financial targets.
-
We want to do journalistic research in addition to legal and
technical research. The model to be used will be based on the
Norwegian Consumer Federation method or Radar (a Dutch TV show):
research that affects the average internet user, which generates
media attention and which we can use to influence policies.
-
Besides lobbying, campaigning and carrying out research, we are
adding something new to our toolkit: we are going to conduct
lawsuits. Increasingly more policies are being made that do not
comply with human rights, there is financial support for ‘strategic
litigation’ and cases are being won (in the Netherlands and in
Europe). In other words: the time is ripe. For us, it is important
that we proceed with as little risk as possible and that the cases
we take on contribute directly to our objectives (and thus are
absolutely strategic).
-
The Bits of Groningen experiment has given us a taste for more. In
the coming period, we want to structurally allow volunteers to
organise local activities.
-
We have the ambition to strengthen our international role. This
means that we will take the lead on a number of European files (such
as encryption, e-privacy or copyright) and coordinate the other EDRi
members, that we will explicitly invest in the strengthening of the
European network and increase the accessibility of our work for an
English-speaking audience. This is, for example, our first annual
report that is also completely available in English.
-
In terms of finances, we are facing a number of challenging years.
It looks as if the share of support from funds will decrease (they
think we’re big enough to stand on our own two feet). To maintain
the current level of staff we are going to have to force a change in
the growth-trend of individual donors. By recruiting 750 new,
permanent donors per year in the coming years, we want to grow from
€209,000 (32% of our income) in 2017, to €425,000
(62%) in 2021. To do this, we will make the recruitment of
donors a structural component of all Bits of Freedom activities.